2017

Lakme_600x600

Lakmé är Delibes mest kända opera. Han skrev baletter och operetter i fransk, distanserat romantisk stil.

Operans berömda Klockaria fångar på kornet det centrala i dramat; med hisnande koloraturer slits Lakmé mellan sin religion och sina känslor för den älskade engelsmannen.

I operan Lakmé perforerar dock Delibes en romantisk dröm. Musikaliskt skildrar dessutom den franske tonsättaren engelsmännen skarpt satiriskt – förutom då älskaren Gérald. Lakmé berättar inte den västerländska mannens dröm om den exotiska kvinnan, titelrollen är stark, intelligent och handlingskraftig. Lakmé inser att hennes kärlek är en dröm. Att lära sig förstå varandra tycks under 1800-talet förblivit en ouppnåelig önskan. Frågan är om det fortfarande är så?

Opera i tre akter
Musik: Léo Delibes
Libretto: Edmond Gondinet, Philippe Gille
Baserad på Braminens tofflor av Théodore Pavie & Rarahu av Pierre Loti
Dirigent: Magnus Fryklund

ROLLER 
Lakmé: Svetlana Moskalenko
Gérald: Leonardo Ferrando
Nilakantha: Taras Shtonda
Mallika: Emma Lyrén
Ellen: Julie Mathevet
Rose: Laine Quist
Frédéric: Jakob Högström
Miss Bentson: Maria Streijffert
Hadji: Eric Lavoipierre
Spåman: Tobias Nilsson
En kinesisk köpman: Jacob Wistrand
En indisk polis: Thomas Hildebrandt
Malmö Operakör & Malmö Operaorkester

 

encore 2Encore – Encoren efter en konsert är den musikaliska efterrätt som både sångare och publik längtar till, och det finns få saker som är så uppfyllda av lust och glädje som extranumret. När två av Sveriges mest uppskattade operasångare, Rickard Söderberg och Matilda Paulsson, ger konsert så är det fyllt med dessa extranummer som vanligen inte ges plats i det ordinarie konsertprogrammen, men som alla älskar.
”Detta är vår Guilty Pleasure” säger Matilda Paulsson.
De kastar sej mellan genrer och röstfack, för när extranumret väl kommer upphävs operavärldens vanliga regler och allt är tillåtet, och dessa undanskuffade nummer kan upphöjas till huvudakt.
”Vissa stycken kanske inte anses tillräckligt fina. Men det är briljant musik, och varje gång jag o Rickard sjunger dessa låtar ihop efter en konsert så lyfter taket.”
Porgy and Bess, Glada Änkan och Annie get your gun varvas med världens mest ikoniska duett ur don Giovanni; la ci darem la mano.
”När jag fyllde 40 bjöd jag på en meny där alla rätter bestod av desserter, och nu ger jag ut en skiva med bara extranummer. Jag försöker bara njuta lite mer av livet helt enkelt…” avslutar Rickard.

Sopran: Matilda Paulsson
Tenor: Rickard Söderberg
Dalasinfoniettan
Dirigent: Joakim Unander

 

Carmina_600x600

Catulli CARMINA Burana – 1803 hittade Johan Andreas Schmeller en samling dikter och sånger som härstammar från 1100- och 1200-talet. Schmeller gav samlingen namn efter klostret där de upptäcktes även om senare forskning visar att de troligtvis har annat ursprung. Samlingen fick namnet Carmina Burana och gavs ut första gången 1847.
Den tyske kompositören Carl Orff tonsatte en del av dessa texter i mitten av 1930-talet och verket kom att heta Carmina Burana med undertiteln Cantiones profanae cantoribus et choris cantandae comitantibus instrumentis atque imaginibus magicis, fritt översatt: Världsliga sånger för för sångare och körer beledsagade av instrument och magiska scenbilder.
Carmina Burana uruppfördes den 8 juni 1937, då precis som nu i en storslagen scenisk version som var en omedelbar succé. Denna gången, 80 år efter uruppförandet, är det regissören Maria Blom som iscensätter verket.
Efter succén med Carmina Burana fortsatte Orff att arbeta med vad som skulle komma att bli en triptyk. Mellan åren 1940-1943 tonsatte Orff texter av Catullus till det verk som kom att bli Catulli Carmina. Troligtvis var han inspirerad av Stravinskijs Les noces när han skrev Catulli Carmina för kör, solister och en uteslutande percussiv orkester bestående av endast pianon, fyra stycken, samt slagverk.
Dikterna handlar om de ungas tal om evig kärlek medan de möts av hån från de äldre vilkas motto är: Allt är bara ett spel, inget på jorden är evigt.
Kampen mellan de motsatta åsikterna förblir oavgjord.

Catulli Carmina & Carmina Burana
Musik: Carl Orff
Libretto: Catullus och Johann Andreas Schmeller (editör)
Regi: Maria Blom
Ljusdesign: Patrik Bogårdh

Sopran: Tuuli Lindeberg, Finland
Tenor: Alexander James Edwards, England
Baryton: Ola Eliasson, Sverige
Dalhallas Operakör och musiker
Dirigent: David Lundblad.